Konkurs na logo Metropolii. Ma zrywać ze stereotypami
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła w piątek (29 czerwca) konkurs na opracowanie projektu logotypu, który stanie się podstawą jej systemu identyfikacji wizualnej. Międzynarodowy charakter tego konkurs zapewni, nawiązana przez GZM, współpraca z Siecią Miast Kreatywnych UNESCO w dziedzinie designu.
rnrn- Nie chcemy się zamykać na żadne koncepcje i propozycje. Konkurs daje nieograniczoną możliwość wszystkim artystom-grafikom do przedstawienia nam swoich pomysłów na to, jak wizualna prezentacja Metropolii powinna wyglądać – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej, który będzie jedną z siedmiu osób, zasiadających w komisji konkursowej.
rnrn- Wyzwanie przed projektantami spore, bo muszą znaleźć spójny klucz łączący w jedno wszystkie 41 miast i gmin, tworzących Metropolię. Chcemy też, żeby nasze logo zrywało z pewnymi, wciąż niestety funkcjonującymi, stereotypami i pokazywało potencjał naszego obszaru takim, jakim jest w rzeczywistości. Metropolia GZM to największa metropolia w Europie Środkowej, o olbrzymim potencjale gospodarczym, społecznym, intelektualnym, komunikacyjnym i kulturalnym – dodaje.
rnrnW regulaminie konkursowym projektanci mogą znaleźć również pewne wskazówki, podpowiadające z jakimi wartościami logo Metropolii powinno się kojarzyć.
rnrn- Współpraca, otwartość, nowoczesność, różnorodność, tolerancja, potencjał intelektualny i gospodarczy, dbałość o środowisko naturalne, smart city – wylicza Rafał Kurowski, dyrektor Departamentu Promocji i Komunikacji Społecznej.
rnrn- Chodzi o to, żeby logo było świeże, ale jednocześnie eleganckie, proste i funkcjonalne. Tak, abyśmy mogli je prezentować zarówno podczas lokalnych imprez, jak i podczas największych, światowych wydarzeń biznesowych – zaznacza.
rnrnKonkurs został podzielony na dwa etapy. Pierwszy z nich potrwa do 13 lipca. Do tego czasu autorzy mogą przysyłać swoje portfolio, które musi zawierać co najmniej trzy dowolne projekty logotypów. Zgłoszenia można wysyłać mailowo (tytuł maila „Konkurs Logo GZM”. Dołączone pliki mogą mieć nie więcej niż 15 MB) na adres promocja@metropoliagzm.pl lub pocztą tradycyjną na adres „Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, ul. Barbary 21 A, 40-053 Katowice” (z dopiskiem „Departament Promocji i Komunikacji Społecznej – Konkurs Logo”). Należy pamiętać, że wybierając tę ostatnią możliwość, liczy się data rzeczywistego wpływu do Urzędu Metropolitalnego.
rnrnKto może wziąć udział w konkursie? Osoby pełnoletnie, projektanci, podmioty gospodarcze, zajmujące się projektowaniem, grafiką, tworzeniem identyfikacji wizualnej oraz studenci kierunków projektowych.
rnrnNadesłane prace zostaną ocenione przez komisję konkursową. Poza przedstawicielami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zaproszenie do udziału w jej pracach, przyjęli cenieni artyści, projektanci i specjaliści w tworzeniu systemów identyfikacji wizualnej. Nadesłane prace recenzowane będą przez Przemo Łukasika, właściciela pracowni medusa group, dr hab. Justynę Kucharczyk z Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Matyldę Sałajewską – kuratorkę Katowice Street Art Air oraz Macieja Siudę ze School of Form w Poznaniu.
rnrnDo 24 lipca powinniśmy poznać pięć najlepszych zgłoszeń. Ich autorzy zostaną zaproszeni do drugiego etapu konkursu, podczas którego ich zadaniem będzie przygotowanie już projektów logotypów Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Będą mieć na to czas do 26 sierpnia. Ogłoszenie wyników zaplanowano na 28 sierpnia.
rnrnKażda z osób lub firm, zaproszonych do tego etapu, otrzyma 3 000 zł nagrody. Natomiast zwycięzca całego konkursu otrzyma dodatkowe 17 tys. zł oraz propozycję wykonania księgi znaku dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
rnrnRegulamin konkursu znajduje się tutaj.
rnrnrn